Bičių ir jų deivės Austėjos kultas
išplaukė iš to, kad senovės žmogus nepažino gamtos
dėsnių. Jį stebino bičių organizuotumas, primenantis paties
žmogaus gyvenimą, jų gimimo ir mirties paslaptingumas. Todėl
bites pradėta laikyti nepaprastomis, šventomis, dievų
darbininkėmis. Taip pat medžius, kuriuose įsikurdavo bitės,
pradėta laikyti šventais. Bitė vienintelė iš žinomų gyvių
ne nugaišta, o miršta, kaip ir žmogus. Mirusią bitę senovės
žmonės užkasdavo į žemę, t.y. palaidodavo. Nepaprastai
gerbdami bites, žmonės vengdavo jų akivaizdoje bartis,
keiktis, ginčytis bei nepadoriai elgtis. Vyri prie bičių
nusiimdavo kepures. Tikėta, kad nepagarbiai kalbant apie bites
gali ištikti nelaimė. Bitės galinčios kalbėti ir giedoti,
jos giedančios per didžiąsias šventes, t.y. per lygiadienius
ir Saulės solsticijas. Bitės suprantančios žmogaus kalbą,
gerus žmones mylinčios, o blogų - nekenčiančios. Jos
sugebančios atspėti žmogaus ateitį.
Taigi bitėms buvo teikiama tokia pat pagarba, kaip ir jų deivei
Austėjai. Matyt, žiloje senovėje bitė ir Austėja buvo
neatskiriamos būtybės. Tikriausiai ir pati Austėja turėjo
pirminį pavidalą bitės, kuri iš pradžių buvo susieta su totemistiniais ir animistiniais vaizdiniais.
Austėjos šventė buvo švenčiama rugpjūčio viduryje. Tuo
metu buvo garbinami žolynai iš kurių bitės neša medų,
kopiamas bičių medus ir aukojamas deivei Austėjai. Šventės,
krikščionių priskirtos Dievo motinai Marijai, metu,
rugpjūčio 15 d., taip pat buvo šventinami žolynai, turėję
nepaprastą gydomąją ir apsaugojančią nuo blogų dvasių
galią.
Į bičkopio šventę iš anksto sukviesdavo bičiulius, gimines
ir gerus kaimynus su šeimomis, tikėdami, kad kuo daugiau
susirinks į apeigas žmonių, tuo geriau seksis bitėms.
Paskirtą dieną visi rinkdavosi iš pat ryto. Prieš atkeldami
avilius, visi kartu melsdavosi ir aukodavo aukas deivei Austėjai
bei mažiau reikšmingam bičių dievaičiui Bubilui, prašydami
saugoti ir globoti bites. Bičkopio metu žegnojo avilius,
šlakstė švęstu vandeniu, kad apsaugotų nuo visokių
blogybių. Iškoptą pirmąjį medaus korį padalindavo elgetoms,
kaimynams, per tvorą žiūrintiems vaikams. Tai senų senovėje
buvusi primarinė medaus auka deivei Austėjai, kuri
krikščionybės krikščionybės laikais atiteko žyniams,
vėliau elgetoms, taip pat neturintiems bičių žmonėms. Šis
archainis paprotys buvo susietas su prietaru, kad atidavus,
primarinę auką, geriau seksis bitininkauti.
Apskritai bičkopis buvo susijęs su įvairiais prietarais,
burtais, turinčiais nulemti sėkmę. Po vaišių ir apeigų
bičiuliai medų pasidalydavo pusiau.
Bičiulystė (bendrų bičių turėjimas) buvo šventas dalykas,
palaimintas deivės Austėjos. Paprastai ji tęsdavosi iki vieno
iš bičiulių mirties. Bičiulystės ryšiai buvo stiprūs ir
patvarūs. Bičiulių santykiai reiškėsi visapusiška abipuse
pagalba, nuoširdumu, pasitikėjimu. Bičiuliai vieni kitiems
neturėdavo teisės nusižengti nei darbais, nei mintimis,
tikėdami, kad bitės jų nenuoširdumą išduosiančios. Jei
kuris iš bičiulių vogdavo iš bičiulinių avilių medų, tai
bitės esą iš vaško nulipdydavo kryžių ir pačios
išmirdavo. Jei bičiulis bičiulį apkalbėdavo, bitės avilyje
nulipdydavo iš vaško liežuvį. Esant nuoširdiems bičiulių
santykiams, bitės būdavo darbščios, klestinčios. Žiloje
senovėje bičiuliai buvo uoliausi deivės Austėjos garbintojai.
Bičiuliai turėdavo kartkartėmis lankyti vieni kitus, ypač
pavasarį bičių apžiūrėti. Apsilankiusį laikydavo dideliu
svečiu, sodindavo už stalo garbingiausioje vietoje,
vaišindavo. Tuo metu buvo atliekamos apeigos, kurios senovėje
buvo skirtos deivei Austėjai. jei bitės gerai peržiemodavo,
šeimininkas su bičiuliu eidavo aplink gryčią. Šeimininkas
eidavo pirma atžagarias, o bičiulis sekdavo paskui ir klausdavo
: "Kas čia eina?". Šeimininkas atsakydavo :
"Ponas Dievas" (aišku pagonybės laikais turėjo būti
deivė Austėja). Svečias vėl klausdavo : "Ką jis
neša?" Šeimininkas atsakydavo : "Geras dienas".
Tai turėdavo lemti sėkmingą bitininkavimą.
Iš P.Dundulienės knygos
"Pagonybė Lietuvoje", 1989 m. |